Aktuelt

FRA 1. JANUAR 2021 SKAL MELLOMBALANSER SENDES INN TIL REGNSKAPSREGISTERET

Regnskapsregisteret har tidligere varslet at aksjeselskaper og allmennaksjeselskapet etter planen skulle kunne rapportere mellombalanser til Regnskapsregisteret fra 1. oktober 2020. Nærings- og fiskeridepartementet har nå opplyst om at ikrafttredelse for lovendringer i forbindelse med mellombalanse er fra 1. januar 2021.

Lovendringene gjelder mellombalanser som danner grunnlag for ekstraordinært utbytte, kapitalnedsettelse, fisjon osv.

Endringene innebærer at:

  • aksjeselskaper som har fravalgt revisjon av årsregnskapet, slipper revisjon av mellombalansene.
  • aksjeselskaper og allmennaksjeselskapet skal sende mellombalanser til Regnskapsregisteret. Mellombalansene vil da bli offentlig tilgjengelig informasjon på samme måte som årsregnskap.
  • disposisjonene som mellombalansene gir grunnlag for, kan først registreres/gjennomføres når mellombalansen er registrert i og kunngjort av Regnskapsregisteret.

Dette betyr at det ikke vil være mulighet til å ta ut utbytte eller gjennomføre kapitalnedsettelse med utbetaling FØR mellombalansen er registrert i og kunngjort av Regnskapsregisteret. Dette gjelder også selskaper som ikke behøver å få mellombalansen revidert. De har allikevel plikt til å sende mellombalansen til Regnskapsregisteret før uttak.
 
Målet med rapporteringsplikten er blant annet at skattemyndighetene skal ha et bedre kontrollgrunnlag. Det vil også gi kreditorer og andre berørte parter bedre tilgang til informasjon, slik at de i større grad kan ivareta sine interesser.
 
Innsending til Regnskapsregisteret skal gjøres i et nytt skjema, RR-0200 Mellombalanse. Skjemaet skal fylles ut med opplysninger om selskapet, dato for fastsettelse, regnskapsspråk og informasjon om hvorvidt selskapet har fravalgt revisjon. Selve mellombalansen, noter og ev. revisjonsberetning skal legges med som filvedlegg.
 
Ta gjerne kontakt med Revisorkollegiet AS hvis du har spørsmål.

SkatteFUNN – med fokus på dokumentasjon av personalkostnader

24 november 2024

SkatteFUNN er en skattefradragsordning for forsknings- og utviklingsinnsats i næringslivet. Formålet er å motivere bedrifter som skaffer seg ny kunnskap, informasjon elle erfaring som igjen kan føre til nye eller bedre produkter, tjenester eller produksjonsmåter.

Nyhetsbrev fra Revisorforeningen 7/24

11 oktober 2024

Statsbudsjettet for 2025 ble fremlagt den 7. oktober 2024 med relativt få endringer på skatte- og avgiftssiden. Men, noen endringer er det og det kan dere lese om i dette nyhetsbrevet.

Registeret over reelle rettighetshavere er åpnet

07 oktober 2024

Registeret over reelle rettighetshavere åpnet tirsdag 1 oktober. Formålet med registeret er å gi oversikt over hvem som egentlig kontrollerer virksomheter. Registeret etableres i Brønnøysundregistrene, slik at opplysninger om reelle rettighetshavere kan registreres der.