Aktuelt

Vær bevisst på om din revisor er den rette for deg

Noen bedrifter ser revisoren sin som noe de har utelukkende fordi det er påkrevd. Dermed kan det være lett å tenke at revisoren kun skal inn for å gjøre det nødvendige, altså å ettergå og godkjenne årsregnskapet, og at man ikke har et bevisst forhold til hvem det er som utfører jobben.

Det er imidlertid flere grunner til å reflektere over forholdet du har til revisoren din med jevne mellomrom. Den rette revisoren for din bedrift vil nemlig kunne bistå med langt mer enn det som er påkrevd, og være en verdifull rådgiver og samtalepartner.

Vær bevisst på om din revisor er den rette for deg

Når kan det lønne seg å velge en ny revisor?

Selv om bedriften ikke nødvendigvis bestemmer selv om den skal ha en revisor eller ikke, står dere alltid fritt til å velge hvem som skal utføre jobben. Dette er en frihet dere burde ta vare på. Et godt samarbeid med revisoren kan spare dere for unødvendige skatter og avgifter. Det kan også bidra til økt vekst og bedre struktur på de økonomiske sidene ved driften deres.

Vi vil oppfordre alle bedrifter og bedriftseiere til å være bevisst på hvordan samarbeidet med revisoren fungerer. Opplever dere at ett eller flere av følgende punkter ikke svarer til forventningene, burde dere vurdere å finne en ny revisor:

  • manglende oppfølging og kapasitet
  • manglende bransjekunnskap
  • geografiske forhold
  • pris
  • kjemi og personlige faktorer

Les mer om hva det kan være lurt å tenke på ved valg av revisor her.

Slik går du frem for å bytte revisor

Det er bedriftens eiere som velger revisor, og dette gjøres på bedriftens generalforsamling. På samme måte er det eierne som må beslutte et eventuelt bytte av revisor. Det mest vanlige er at revisor velges på den ordinære generalforsamlingen som skal avholdes senest 30. juni hvert år. Det er også mulig å kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling hvis det ikke er ønskelig å vente med å gjennomføre byttet. 

Enten dere skal velge deres første revisor eller vil skifte ut den dere har i dag, følger dere følgende steg:

  1. Ta beslutningen om at dere skal ha en revisor – dette kan være fordi dere har revisjonsplikt eller fordi dere ser fordelene uavhengig av revisjonsplikten.
  2. Finn ut hvilken aktør dere ønsker at skal utføre revisjon for dere. Revisoren kan ikke ha noen tilknytning til bedriften og velges formelt på generalforsamlingen.
  3. Meld inn valg eller bytte av revisor ved å sende inn Samordnet registermelding. Her skal det legges ved en underskrevet generalforsamlingsprotokoll som viser valg av revisor.

Husk at det kun er saker som er nevnt i innkallingen til generalforsamlingen som kan behandles, så sørg for at dette er på plass i forkant.

Les også: «Så enkelt er det å bytte revisor».

Det skal være uproblematisk å bytte revisor

Det kan være lett å tenke at det vil medføre mye jobb eller at det er kostbart for bedriften å bytte revisor, men dette er ikke tilfellet. Alle seriøse revisjonsselskap vil ha erfaring med å raskt sette seg inn i nye kunder og jobbe for en sømløs overgang for bedriften de skal overta.

Når nye kunder velger oss som sin revisor, bistår vi gjerne med det praktiske og formelle rundt byttet. Vi vil også ha nødvendig kommunikasjon med deres tidligere revisor for å sikre at vi innehar all nødvendig informasjon for å ta over kunden på en god måte.

Revisorkollegiet – en mer personlig samarbeidspartner

Den beste revisoren for deg, er en du stoler på og samarbeider godt med. I Revisorkollegiet er vi opptatt av å bygge opp et personlig forhold til bedriftene vi utfører revisjon for, og vi tror dette er til fordel for alle parter. For kundene våre betyr det at de får tettere og mer tilpasset oppfølging. Samtidig kan vi gi bedre råd og anbefalinger fordi vi har en inngående kjennskap til bedriftene og menneskene vi jobber med. 

Hos Revisorkollegiet får du de samme tjenestene som hos de store revisjonshusene, men du får også fordelen av et tett og personlig kompetansemiljø. Ønsker du en dyktig og proaktiv revisor som ønsker å bidra til å ta din virksomhet til nye høyder? Kontakt oss i dag for en innledende samtale.

SkatteFUNN – med fokus på dokumentasjon av personalkostnader

24 november 2024

SkatteFUNN er en skattefradragsordning for forsknings- og utviklingsinnsats i næringslivet. Formålet er å motivere bedrifter som skaffer seg ny kunnskap, informasjon elle erfaring som igjen kan føre til nye eller bedre produkter, tjenester eller produksjonsmåter.

Nyhetsbrev fra Revisorforeningen 7/24

11 oktober 2024

Statsbudsjettet for 2025 ble fremlagt den 7. oktober 2024 med relativt få endringer på skatte- og avgiftssiden. Men, noen endringer er det og det kan dere lese om i dette nyhetsbrevet.

Registeret over reelle rettighetshavere er åpnet

07 oktober 2024

Registeret over reelle rettighetshavere åpnet tirsdag 1 oktober. Formålet med registeret er å gi oversikt over hvem som egentlig kontrollerer virksomheter. Registeret etableres i Brønnøysundregistrene, slik at opplysninger om reelle rettighetshavere kan registreres der.